

The following volume, result of a long-standing research (PRIN), intends to offer a significant contribution to address failure problems at school, proposing a model of sustainable intervention, that is effective. This is the Fenix Project, a programme of didactic laboratory focused on the strengthening of the success of pupils in difficulty, from kindergarten to the beginning of the secondary school. In the light of international literature, the text describes the method and the main results obtained, in the field of school readiness, language, mathematics and cognitive processes, on a large sample of students.

Prendere consapevolezza
Esperienze di assistenti specialistici nella scuola secondaria di secondo grado

La valutazione dei servizi educativi
Verso un modello integrato di qualità gestionale, sociale e ambientale

La professionalità degli insegnanti
La ricerca e le pratiche

Favorire il successo a scuola
Il progetto Fenix dall'infanzia alla secondaria

Insegnanti in ricerca
Competenze, modelli e strumenti

Competenze, processi regolativi e valutativi
Insegnare ed apprendere

Ricerca e formazione
La professionalizzazione degli insegnanti

Latenza valutativa e pedagogia della mitezza
Alla ricerca di nuovi paradigmi nella valutazione scolastica